سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وجه مشترک استان خراسان با هرمزگان

ارسال شده توسط خبرنگار در 91/7/13:: 1:14 عصر

درگز در خراسان رضوی و سیاهو در خراسان جنوبی وجه تشابهی است که در هرمزگان هم سیاهو و درگز وجود دارد

این هم سد سیاهو از توابع سربیشه در خراسان جنوبی 

درگز خراسان رضوی



کلمات کلیدی :

کارگاه آموزشی محصول سالم درسیاهو بندرعباس برگزارشد

ارسال شده توسط خبرنگار در 91/7/11:: 8:50 صبح

 

با محوریت تولید نارنگی؛
کارگاه آموزشی محصول سالم درسیاهو بندرعباس برگزارشد
بندرعباس- بهره برداران پیشرو دهستان سیاهو از توابع بندرعباس با شرکت در کارگاه آموزشی(I P M) کنترل بیولوژیک با چگونگی تولید محصول سالم نارنگی(ارگانیک) آشنا شدند. 
   
 مدیرجهاد کشاورزی بندرعباس روز دوشنبه درمصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را اجرای طرح ترویجی مدیریت جامع تولید و حفاظت از محصول با محوریت تولید محصولات گواهی شده ذکر کرد.

منصور شفیعی از دستیابی به الگویی پایدار در زمینه تولید محصولات کشاورزی سلام با مشارکت بهره برداران و با تکیله بر مدیریت آب و خاک و همچنین آفات بعنوان دیگر اهداف این کارگاه یک روزه نام برد.

به گفته این مقام مسئول، در اولین جلسه توجیهی طرح "ترویجی مدیریت جامع تولید وحفاظت از محصول) که با محوریت تولید محصولات گواهی شده و ارتقای بهره وری آب در مرکز خدمات جهاد کشاورزی سیاهو برگزار شد جمعی ازکارشناسان مرتبط با طرح و همچنین شماری از باغداران پیشرو منطقه حضور داشتند.

شفیعی با اشاره به شهرت ملی و بین المللی نارنگی سیاهو ابراز داشت: سعی براین است با برگزاری کارگاهها و جلسه های آموزشی، باغداران این منطقه در زمینه تولید محصول سالم (ارگانیک) بیش از پیش توجیه شوند.

وی اضافه کرد: کاهش مصرف سم و کود می تواند کمک بزرگی به تولید محصول نارنگی سالم دراین منطقه داسته باشد که دراین صورت بهره برداران می توانند محصول خود را با درج گواهی محصول سالم با قیمتی بالاتر به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.

دراطلاعات منتشره مدیریت جهاد کشاورزی بندرعباس وسعت باغهای نارنگی دهستان کوهستانی سیاهو( واقع در70کیلومتری شمال بندرعباس) بیش از دو هزار300هکتار با تولید سالانه حدود 19هزار تن اعلام شده است.
 



کلمات کلیدی :

یادواره شهدای روستای درگز سیاهو بندرعباس برگزار شد

ارسال شده توسط خبرنگار در 91/7/10:: 1:42 عصر

با حضور مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان:
یادواره شهدای روستای درگز سیاهو بندرعباس برگزار شد
بزرگنمایی:  
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی درگز - به مناسبت هفته دفاع مقدس، یادواره شهدای روستای درگز از توابع دهستان سیاهو بندرعباس با حضور مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان، خانواده های معظم شهدا ایثار گران و همچنین دیگر مسئولین و بسیجیان در مسجد امیرالمومنین (ع) این روستا برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان حجت السلام والمسلمین "رستگار"، ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس و دهه کرامت بویژه میلاد امام رضا (ع) گفت: واژه شهادت در فرهنگ ما واژه ای است که هرگاه کسی بمیرد با گذشت زمان مرگ او بوی کهنگی و فراموشی گرفته و فراموش می شود ولی شهید و شهادت هیچگاه کهنه و فراموش شدنی نیست و همیشه جوان می ماند.
حجت السلام والمسلمین "رستگار" افزود: دفاع مقدس ابهت شرق و غرب را فرو ریخت و جایگاهی که امروز کشور ما در دنیا دارد، به برکت خون شهدا و رشاد تها رزمندگان 8 سال دفاع مقدس است.
وی تصریح کرد: جایگاهی که امروز کشور ما در دنیا دارد، در هیچ زمانی در تاریخ تشیع و اسلام وجود نداشته است.
در ادامه برنامه یکی از رزمندگان جبهه و جنگ به بیان خاطراتی از دفاع مقدس پرداخت و در پایان مراسم، از خانواده شهدا، تجلیل بعمل آمد.

 



کلمات کلیدی :

زمستان فصلی برای استفاده از آبگرم سرخا

ارسال شده توسط خبرنگار در 91/7/10:: 1:1 عصر

 

روستای سرخا در فاصله یکصد کیلومتری از شهر بندرعباس و با فاصله 20 کیلومتری دهستان سیاهو قرار دارد این روستا با جمعیتی حدود 250 نفر یکی از روستا های شرقی منطقه سیاهو می باشد که از شرق  35 کیلومتر بصورت جاده خاکی تا شهر تخت فاصله دارد .

سرخا از قدیم دارای آب و هوای بسیار خوبی برخوردار بوده و محصول کشاورزی آن نارنگی است و بیشتر مردم به دامداری مشغول هستند اکثر مردم سرخا مرکز استان بندرعباس زندگی می کنند و در تعطیلات به خانه های خود میروند و از هوای پاک لذت می برند.

مردم منطقه سرخا را به خاطر آبگرم های داغ و با خواص درمانی اش می شناسند و در زمستان مسافران زیادی جهت استفاده از این آبگرمها به سرخا سفر می کنند.

آبگرم سرخا از سه سر چشمه بزرگ تشکیل شده که در کنار آنها چندین سرچشمه های کوچک وجود دارد که دمای آنها با هم متفاوت است دمای آب آبگرم از 50 درجه سانتیگراد بالای صفر شروع و تا 20 درجه بالای صفر می رسد یکی از این آبگرمها که دمای حدود 50 درجه سانتی گراد بالای صفر دارد بعنوان آبگرم کلم نام برده می شود که خواص درمانی بسیاری دارد.

یکی از دلایل پیدایش چنین آبگرمی در منطقه سرخا به دلیل وجود کوه آتشفشان در منطقه می باشد ، آب چشمه با سنگ های زیرزمینی و داغ تماس پیدا می کند، و  چشمه آب گرم به وجود می آید . درجه گرمای آب در این نوع چشمه ها به بیش از 94 درجه سانتی گراد می رسد. دمای چشمه آبگرم سرخا در بعضی از فصول سال به 80 درجه سانتی گراد می رسد.

آبگرم سرخا

 



کلمات کلیدی :

توجه زیاد به شهرها باعث بی توجهی به روستاهاست

ارسال شده توسط خبرنگار در 91/7/5:: 12:26 عصر

در اسلام کمک به مستمندان سفارش اکید شده است ولی متاسفانه امروزه مسئولان محترم در بخش های مختلف دولت کمترین توجه به رو ستائیان و روستا نشینان ندارند و یا کم توجه شده اند .

منطقه سیاهو از دیرباز جزو مناطق بزرگ جمعیتی و از خوش آب و هوا ترین مناطق هرمزگان بوده ولی متاسفانه بخش بهداشت و درمان استان آنطور که باید به این منطقه توجه نداشته و سالانه میزان مرگ و میر چه در زمینه کودکان و مادران باردار و همچنین بحث عقرب و مار گزیدگی  رقم بالای مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

چرا که مردم منطقه اکثرا کشاورز و دامدار هستند و تا کنون هیچ مطالبه ای از دانشگاه علوم پزشکی نداشته اند چرا که مردم ساده و کم توقعی هستند.

وضعیت درمانگاه سیاهو از لحاظ ساختمان آن که نیاز به تخریب کلی دارد و قابل استفاده نیست و متاسفانه نظارتی در خصوص پزشک درمانگاه هم صورت نمی گیرد چه بسا روزهایی که بیمار نا امید از حضور پزشک در درمانگاه روانه شهر شده و در دلش مسئولان بهداشتی را نفرین می کند.

مساله دیگر عدم کارایی بعضی از خانه های بهداشت در روستاههای اطراف سیاهو که فقط به دفاتر آماری خود اکتفا کرده و هر چند گاهی به مسئولان بهداشتی استان فقط آمار ارائه می کنند و هیچ خدمتی از آنان دیده نمی شود.

به عنوان مثال یکی از روستا ههای منطقه سیاهو که بیشترین عقرب گزیدگی در  فصل تابستان را داراست و به دلیل نبود پادزهر در درمانگاه سیاهو و یا نبود پزشک در ساعات بعد از ظهر یا شب در درمانگاههای تلگردو و سیاهو مجبور به آوارگی در سر خیابانها و نبود وسیله نقلیه شده اند و فرزند دلبندشان را از دست داده اند .

روستای درگز سیاهو بالاترین مرگ و میر عقرب گزیدگی  در 20 سال گذشته تا کنون را داشته که نزدیک به  11 مورد بوده و در 6 ماهه اول سال 1390 و 6 ماهه اول سال  1391  دو نفر که یک کودک 5 ساله و یک مرد 47 ساله بوده است .

متاسفانه نزدیک به 10 سال از آخرین سم پاشی در منازل و اماکن عمومی در روستای درگز می گذرد که یکی از علل رشد عقرب در منطقه عدم سم پاشی به موقع می باشد که متولی آن بهداشت و درمان استان و خانه بهداشت می باشد که تاکنون هیچ پیگیری بعمل نیامده و مورد بی توجهی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس قرار گرفته است.

بدینوسیله از دکتر شکاری ریاست دانشگاه علوم پزشکی تقاضا داریم به مشکلات بهداشت و درمان منطقه سیاهو رسیدگی بفرمایند.



کلمات کلیدی :

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

    خبر و رسانه