سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیش از 50 سال از کشف نفت در زاکین می گذرد

ارسال شده توسط خبرنگار در 92/6/18:: 1:53 عصر

به گزارش سایت پایگاه اطلاع رسانی درگز (نیوز درگز) بنا به یافته های کاوشگران و مهندسان صنعت نفت و زمین شناسان بیش از 50 سال از کشف نفت در کوههای زاکین می گذرد. و تا کنون هیچ اقدامی درخصوص استخراج یا اطلاع رسانی در رسانه ها در این خصوص صورت نگرفته است .

طبق گفته های بزرگان روستاههای زاکین ، درگز و تلسورو که 70 سال پیش را به یاد دارند از بررسی و آزمایش زمین شناسان و مهندسان از کوههای زاکین و گنبد نمکی درگز در آن زمان سخن می گویند و بارها شاهد پرواز بالگرد ها بر فراز این کوهها بوده اند .

طبق مستندات زمین شناسان ایران سنگواره های کوههای زاکین همانند سنگواره های مخزن نفتی در عربستان است و این قسمت از جنوب ایران دارای منابع عظیم نفتی می باشد.

مطلب زیر گویای مطالعات زمین شناسان ایران از سالهای بسیار دور تا کنون است . منبع سایت زمین شناسی ایران ...

سازند آوارى زاکین  (Zakin     Formation)

بُرش الگوى « سازند آوارى زاکین »، در کوه فراقون، در 80 کیلومترى شمال بندرعباس، توسط قویدل (1377) معرفى شده است. در این محل، سازند زاکین با 285 متر ستبرا، ردیف به نسبت همگنى از ماسهسنگهاى سفیدرنگ با رنگ فرسایش متمایل به قهوهاى است که میانلایههایى از دولومیتهاى دانه ریز قهوهاى، شیلهاى تیره زغالى و گاهى کنگلومراى ماسهاى خاکسترى دارد. میانلایههاى شیلى اغلب پوشیده است و نمود روشن ندارند ولى تناوبهاى دولومیتى به صورت نوارهاى قهوهاى رنگ در زمینهاى از ماسهسنگ مایل به سفید، سیماى برجسته دارند. در کوه فراقون، سازند زاکین بین دو سطح ناپیوستگى محدود است. همبرى پایینى آن با سازند سرچاهان (سیلورین) و حد بالایى آن با کنگلومراى قاعده سازند فراقون (به سن پرمین پیشین) است.

سنگوارههاى سازند آوارى زاکین منحصر به آکریتارک و میوسپورها هستند. حاصل مطالعه پالینومورفهاى یاد شده شناسایى 5 زون زیستى است. زون زیستى I و II در ستبراى 96 متر از سازند زاکین قرار دارد و سن دونین پیشین دارد. زونهاى زیستى III و IV، در ستبراى 154 متر و سن دونین میانى دارد. بیوزون V در ستبراى 5/35 متر از این سازند ظاهر و سن نسبى دونین پسین دارد. بدینسان تغییرات سنى این سازند از دونین پیشین (ژدینین  (Gedinnian))  تا دونین پسین (فرازنین (Frasnian)) است.

بررسىهاى منطقهاى نشان مىدهد که سازند زاکین از نگاه رخسارهاى تفاوت آشکار با دیگر واحدهاى سنگچینهاى دونین ایران (جیرود، خوش ییلاق، پادها، سیبزار، بهرام، شیشتو) دارد. به باور قویدل (1377)، ردیفهاى آوارى زاکین، به ویژه از نگاه زیستچینهاى، همانند ردیفهاى دونین عربستان همچون تاویل، جوف و جُبه است و نظر به این که سازندهاى یاد شده در عربستان سنگ مخزن نفت است، بنابراین سازند زاکین مىتواند به عنوان مخازن نفت مورد توجه باشد.

منبع : سایت زمین شناسی ایران



کلمات کلیدی :

تصرف غیرمجاز به بستر و حریم رودخانه های سیاهو تخریب شد

ارسال شده توسط خبرنگار در 92/6/4:: 12:25 عصر

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در اجرای تبصره چهار ماده دو قانون توزیع عادلانه آب و به منظور جلوگیری از تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌های استان، شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان با هماهنگی و دستور مقام قضایی اقدام به تخریب تصرفات غیرقانونی کرد.

محمدباقرحیدری با اشاره به مسئولیت خطیر شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان در حراست و مراقبت از حقوق دولت و مردم، گفت: یکی از وظایف عمده این شرکت محافظت از جان و مال مردمی است که ممکن است در اثر سهل‌انگاری و زیاده‌خواهی بستر رودخانه‌های استان را محل مناسبی برای کسب درآمد پنداشته، از عواقب خطرناک این اقدام آگاه نباشند و در هنگام وقوع سیلاب‌های فصلی موجب بروز خسارات جانی و مالی به شهروندان را فراهم کنند.

حیدری ضمن قدردانی از هماهنگی‌های بعمل آمده میان دستگاه قضایی، نیروهای انتظامی و این شرکت یادآور شد، تلاش برای رعایت قانون و قانون‌مداری همه شهروندان می‌تواند عامل مهمی در حفظ شرایط طبیعی و اقلیمی استان باشد.

وی با بیان این مطلب که شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان به همه سودجویان و متضرران به حقوق دولت هشدار داد برای جلوگیری از تجاوز تصرف به بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های شهرها و روستاهای استان هماهنگی لازم با مراجع قانونی انجام شده است.

 



کلمات کلیدی :

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

    خبر و رسانه